– W roku 2024 przygotowaliśmy się strukturalnie, projektowo, a także pod względem kadrowym, teraz weszliśmy w fazę realizacji – mówi Dariusz Kuś, członek zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego, odnosząc się do projektu budowy megalotniska. Spółka rozpoczęła ogłaszanie przetargów. W przyszłym roku ich wartość osiągnie szczyt.
Jak mówi Dariusz Kuś, ostatnie miesiące w CPK to czas ogłaszania przetargów. Ruszyło m.in. postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na wybór wykonawcy terminala. – To jedno z największych i najpoważniejszych postępowań, jakie ogłosi CPK, realizując budowę lotniska – mówi przedstawiciel spółki. Po nim szykowane są kolejne. – To postępowania, które będą służyły budowie tunelu dla kolei dużych prędkości, postępowania dotyczące fundamentowania, czyli palowania podstaw pod terminal i pod resztę obiektów lotniska – wymienia Dariusz Kuś.
Jak przypomina, spółka przedstawiła plan postępowań dotyczących budowy zarówno w zakresie tzw. strefy landside, jak i airside. – W przypadku działań landside-owych, czyli nielotniczej części lotniska, podzieliliśmy je na stronę wschodnią i zachodnią, zaś w przypadku nawierzchni lotniskowych na część północną, środkową i południową. Działania wykonawcze w wyniku tych postępowań planujemy przeprowadzić w sposób sekwencyjny, tak żeby front robót postępował w sposób zaplanowany, żeby wykonawcy na poszczególnych odcinkach nie przeszkadzali sobie, a prace wynikały jedna z drugiej – tłumaczy przedstawiciel inwestora.
W ostatnim czasie ruszył też przetarg na wybór generalnego inżyniera kontraktu. – Tu spodziewamy się zgłoszenia ofert światowych firm w konsorcjach z firmami polskimi – mówi Dariusz Kuś. Inwestor ocenia, że to postępowanie o dużej wartości, przekraczającej miliard złotych.
– W roku 2024 przygotowaliśmy się strukturalnie, projektowo, przygotowaliśmy się też pod względem kadrowym i w tej chwili weszliśmy już w fazę realizacji. Organizujemy postępowania i przetargi jedno po drugim, tak żeby kulminacja nastąpiła w roku 2026. To będzie w sumie około 40 miliardów złotych – mówi Dariusz Kuś. W kolejnym, 2027 roku kwoty wciąż będą duże, ale ilość ogłaszanych postępowań będzie już mniejsza.
Przedstawiciel spółki podkreśla rolę zarządzania ryzykiem przy tak dużym projekcie. – Na każde nasze działanie mamy plan B, mamy też plan C – mówi członek zarządu spółki CPK. Jak tłumaczy, wiele postępowań jest pozornie zdublowanych: na przykład w przetargu na wybór wykonawcy terminala ukryte są opcje na dostawę wind, rękawów, czy schodów ruchomych. – Jednak są to opcje, z których skorzystamy tylko w sytuacji, gdyby bezpośrednie postępowanie na ich dostawę z jakiegokolwiek powodu nie doszło do skutku – wyjaśnia nasz rozmówca.
Dariusz Kuś zaznacza, że przetargi są obecnie uruchamiane z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem w stosunku do harmonogramu. W kolejnym etapie dla inwestora wyzwaniem będzie odpowiednie zarządzanie harmonogramem budowy, tak żeby kolejne prace następowały po sobie sekwencyjnie.
– Wierzę w to, że lotnisko będzie gotowe w roku 2032 – podsumowuje Dariusz Kuś.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.